Akcja Fundacji Impuls. Zablokowali miejsca postojowe wózkami inwalidzkimi (zdjęcia, wideo)

uk
„No co? Tylko tu było wolne”, czy „Przywiozłem dziadka”. To niektóre z haseł, jakie pojawiły się na wózkach inwalidzkich, które blokowały w czwartek miejsca parkingowe w Alfie.

To element akcji Fundacji Inicjatyw Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych Impuls zorganizowanej przy współpracy z CH Alfa oraz filmowcem Krzysztofem Kiziewiczem. Ma ona zwrócić uwagę na problemy, z którymi borykają się osoby niepełnosprawne.

- Zaobserwowaliśmy pierwsze efekty - zapewnia Tobiasz Górski, wiceprezes fundacji Impuls. - Ktoś zaparkował samochód na kopercie, wysiadł i przeszedł koło naszych wózków. Przeczytał kilka haseł, po czym wrócił i z piskiem opon odjechał. Chyba zrobiło mu się głupio.

Pomysł kampanii oparty jest na chwilowym odwróceniu ról. Miejsca dla osób z niepełnosprawnością są często zajmowane przez kierowców pełnosprawnych. Tym razem, właśnie im, wózkami inwalidzkimi zablokowano na kilka godzin miejsca postojowe. Koncepcja akcji inspirowana jest happeningiem portugalskich studentów z Centrum Inżynierii Rehabilitacyjnej i Dostępności w 2013 roku w Lizbonie (i powtórzonym w stolicy Gruzji Tbilisi). W Polsce o problemie blokowania „kopert” nigdy nie mówiono w taki sposób.

- Chcemy, żeby pełnosprawni kierowcy na własnej skórze przekonali się, jak to jest nie móc znaleźć miejsca - dodaje Wojciech Grabowski, prezes fundacji. - Nie chodzi nam o to, żeby ludzi straszyć czy karać mandatami. To niczego nie zmienia.

Wojciech sam porusza się na wózku, więc doskonale wie, o czym mówi. - Te miejsca są ciut szersze, bliżej wejścia - mówi. - Ja swojego wózka nie zwężę. Muszę otworzyć drzwi na całą szerokość. Miejsce nie jest takich gabarytów ze względu na moją wygodę, tylko żebym mógł wysiąść z auta. Jak zapewnia, zajmowanie miejsc to sytuacja notoryczna, ale z roku na rok jest z tym coraz lepiej. Społeczeństwo dojrzewa, choć wielu rzeczy musimy się jeszcze nauczyć.

Podczas akcji powstał również film, który fundacja stworzyła wspólnie z Krzysztofem Kiziewiczem.

- Odwracamy sytuację, żebyśmy się na chwilę poczuli jak niepełnosprawni - mówi Kiziewicz. - Ludzie z fundacji to są moi wieloletni przyjaciele, razem mamy misję walki z niepełnosprawnością. Pokazujemy, że tak naprawdę jej nie ma. Siedzi w naszych głowach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Akcja Fundacji Impuls. Zablokowali miejsca postojowe wózkami inwalidzkimi (zdjęcia, wideo) - Gazeta Współczesna

Komentarze 32

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
21 lutego, 11:28, Matka:

Szkoda, że nie uświadamiają ludzi apropo miejsc dla kobiet w ciąży które brzucha nie wciagną jak muszą wysiąść, albo miejsc dla rodziców z dziećmi, gdzie wyjęcie nosidełka, lub małego dziecka również wymaga przestrzeni. Ludzie nie szanują potrzeb innych. Żyjemy w państwie chamstwa i znieczulicy, gdzie ja będąc w ciąży bałam się wsiąść do komunikacji miejskiej, bo nie było tam komu ustąpić mi miejsca mimo widocznego ciężaru, bądź iść sama do sklepu bo to, że robi mi się słabo w kolejce do kasy ludzie traktowali jak żart. Nie bawiły mnie komentarze typu "To siedź w domu". Może sami zamknijcie się w czterech ścianach i proście innych o łaskę. Ciekawe czy będzie Wam miło.

oooo widzę żę się [wulgaryzm]łaś,

G
Gość
21 lutego, 11:28, Matka:

Szkoda, że nie uświadamiają ludzi apropo miejsc dla kobiet w ciąży które brzucha nie wciagną jak muszą wysiąść, albo miejsc dla rodziców z dziećmi, gdzie wyjęcie nosidełka, lub małego dziecka również wymaga przestrzeni. Ludzie nie szanują potrzeb innych. Żyjemy w państwie chamstwa i znieczulicy, gdzie ja będąc w ciąży bałam się wsiąść do komunikacji miejskiej, bo nie było tam komu ustąpić mi miejsca mimo widocznego ciężaru, bądź iść sama do sklepu bo to, że robi mi się słabo w kolejce do kasy ludzie traktowali jak żart. Nie bawiły mnie komentarze typu "To siedź w domu". Może sami zamknijcie się w czterech ścianach i proście innych o łaskę. Ciekawe czy będzie Wam miło.

Dokładnie zgadzam się w 100% jestem młoda matka niestety mój samochód jest większych rozmiarów i samo zaparkowanie jest wielkim wyzwaniem a nie mówię już o wyjęciu nosidełka co jest wręcz niemożliwe, chyba że są 2 miejsca wolne obok siebie.

G
Gość

Miejsca parkingowe w Alfie przeznaczone dla niepełnosprawnych są beznadziejnie rozmieszczone.

M
Matka

Szkoda, że nie uświadamiają ludzi apropo miejsc dla kobiet w ciąży które brzucha nie wciagną jak muszą wysiąść, albo miejsc dla rodziców z dziećmi, gdzie wyjęcie nosidełka, lub małego dziecka również wymaga przestrzeni. Ludzie nie szanują potrzeb innych. Żyjemy w państwie chamstwa i znieczulicy, gdzie ja będąc w ciąży bałam się wsiąść do komunikacji miejskiej, bo nie było tam komu ustąpić mi miejsca mimo widocznego ciężaru, bądź iść sama do sklepu bo to, że robi mi się słabo w kolejce do kasy ludzie traktowali jak żart. Nie bawiły mnie komentarze typu "To siedź w domu". Może sami zamknijcie się w czterech ścianach i proście innych o łaskę. Ciekawe czy będzie Wam miło.

B
Bunia
15 lutego 2016, 00:30, emir:

wkurzyłbym się gdybym zobaczył te stojące wózki a nie miałbym gdzie zaparkować. nigdy nie staje na miejscach dla inwalidów. Mogli by troche mniej tych wozkow ponastawiać i tak nie ma wolnych miejsc. Niech ta akcje przeprowadzaja na jakims wolnym parkingu. Nie dziwie sie temu gosciowi co odjechał.

A jaki cel miałaby akcja na wolnym parkingu? Trzeba było zaparkować dalej i przyjść na nogach. Brzucha szkoda?

G
Gość
16 lutego 2016, 12:48, Szymon:

Niech sobie w buty wsadzą takie pomysły. To że ktoś parkuje na kopercie to nie znaczy ze trzeba utrudniac zycie calemy spoleczenstwu -.-

To niech społeczeństwo zacznie reagować. Znieczulica to nie niewinność.

G
Gość

No i wszysko zalezy ile tych miejsc nylo faktycznie zajetych...bo jesli większość to niestety ale ukaraliście właścicieli stoisk w tym centrum...ja jak nie mam miejsca do zaparkowania to jade gdzie indziej zrobic zakupy i pewnie część ludzi parkujacych zgodnie z przepisami tez tak zrobiła niestety?

G
Gość
W dniu 14.02.2016 o 23:30, emir napisał: wkurzyłbym się gdybym zobaczył te stojące wózki a nie miałbym gdzie zaparkować. nigdy nie staje na miejscach dla inwalidów. Mogli by troche mniej tych wozkow ponastawiać i tak nie ma wolnych miejsc. Niech ta akcje przeprowadzaja na jakims wolnym parkingu. Nie dziwie sie temu gosciowi co odjechał.

15 lutego 2016, 19:49, Gość:

wkurzyłbym się gdybym zobaczył te stojące wózki a nie miałbym gdzie zaparkować. nigdy nie staje na miejscach dla inwalidów. Mogli by troche mniej tych wozkow ponastawiać i tak nie ma wolnych miejsc. Niech ta akcje przeprowadzaja na jakims wolnym parkingu. Nie dziwie sie temu gosciowi co odjechał.

Popieram akcję. Nasze społeczeństwo ma problem ze znieczulicą. Kiedyś usłyszałam o tym jak to ktoś zapewne załatwił sobie naklejkę inwalidy, bo przecież nie był o kulach, nie było wózka, a więc zdrowy. A przecież stomia zakryta jest ubranie. Przecież nikt nie jest chory na wygląd. Kolejną sprawą jest to, że niektórzy rodzice uważają, że ich dzieci nie powinny wiedzieć o tym, że ludzie ulegają wypadkom, czy też rodzą się chorzy, bo po co dziecko straszyć

G
Gość
18 lutego 2016, 15:29, tomik:

a co zrobić takiemu co zajmuje miejsce zwykłe a ma naklejkę ze inwalida i nim jest i przez to ja nie mogę  zaparkować, mówimy o parkingu osiedlowym i dzieje się to notorycznie, stoją dwa puste miejsca a inwalida parkuje na normalnym parkingu, dopiero jak nie ma gdzie to parkuje na swoim miejscu , czy można upomnieć takiego kierowce ?

Może jest więcej niepełnosprawnych i zostawia to miejsce innym... zajmowanie miejsca dla inwalidy jest zwyczajnym hamstwem i brakiem szacunku dla osoby chorej. Nie chciał by Pan wziąść ciężaru choroby tej osoby na siebie, żeby mieć miejsce parkingowe.

B
Beata

Nigdy nie stanęłam i nie stanę na miejscu wyznaczonym dla inwalidy z szacunku dla dla osób dla których te miejsca są przeznaczone .

j
jfxbj
Pomysł ciekawy, ale efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Sorry.
t
tomik

a co zrobić takiemu co zajmuje miejsce zwykłe a ma naklejkę ze inwalida i nim jest i przez to ja nie mogę  zaparkować, mówimy o parkingu osiedlowym i dzieje się to notorycznie, stoją dwa puste miejsca a inwalida parkuje na normalnym parkingu, dopiero jak nie ma gdzie to parkuje na swoim miejscu , czy można upomnieć takiego kierowce ?

G
Gonzo
A nie lepiej naklejac jakies mega naklejki tym co parkują na takich miejscach?
Ostatnio facet nam nie ustapil miejsca w kolejce w ikea dla rodzin z dziecmi. Naskoczyl na nas ze on jest z dziecmi. Ja sie pytam to gdzie te dzieci. A on ze z zoną na hot dogach. To mowie ze nie ma uprzywilejowania. A on ryknal ze dlatego ze dzieci z nim nie stoją? A ja ze tak. Poszedl po dzieci... 12 i 14lat...
w
wiedzma

nigdy nie staję na miejscu dla niepełnosprawnych  !!! chociaż do nich należę !!!! ale wiem że zawsze jest ktoś kto ma gorzej ode mnie ....

A
Anna

Moja ostatnia wizyta w Tesco. Pan zaparkował na miejscu dla rodzin z małym dzieckiem i odchodzi od auta. Zwróciliśmy panu uwagę, że najwyraźniej dziecka zapomniał z auta, a on na to, że inwalida. To wskazaliśmy mu, że miejsca dla inwalidów są obok i są wolne, a ten na to że teraz będzie stał tu. Czyli jak dla mnie tak samo chamskie podejście jak stawanie zdrowych na miejscu dla inwalidów. Widać temat działa w dwie strony, nie ma co bronić inwalidów.

PS. inwalida poruszał się sprawnie, sprawniej niż ja z dzieckiem na ręku i drugim prowadzonym za rękę, może inwalidztwo dostał na "głowę"

Wróć na i.pl Portal i.pl